De Strontrace 2018 in beeld

In de week van 22 oktober werd de Nooit Volmaakt 3e tijdens de Strontrace 2018. Een uitslag waar schipper noch bemanning van te voren van durfden te dromen. Op de deelnemerslijst stonden namelijk minimaal 5 schepen die op papier veel sneller waren.

Oefening onder zeil

Maar de Strontrace is geen gewone zeilwedstrijd: het is vooral een oefening onder zeil, waar tactiek, uithoudingsvermogen, kennis van de route, shiphandling en ervaring de klassering bepaling. Vooral geen fouten maken, daarmee kom je het verst.

Venijn in de staart

Volgens de weersverwachting zou het vooral op dinsdag en woensdag hard gaan waaien: windkracht 6 - 7 uit het westen. Die voorspelling leidde er toe dat alle schepen in de lichte klasse kozen voor de route via Leylstad en Spaarndam.

Het leidde er ook toe dat het laatste stuk op het IJsselmeer zeer zwaar zou worden. Een aantal schepen koos er dinsdagnacht daarom voor om in de haven te blijven liggen tot het licht zou worden.

De Nooit Volmaakt voer wel uit op dinsdagnacht. Met zwaar gereefd zeil kwam zij op woensdag als 4e binnen in Workum. Ondanks de hoge golven en de harde wind hield schip en bemanning zich uitstekend. Het schip dat als 2e was gefinisht had bij Hindeloopen hulp nodig gehad van de reddingsmaatschappij. Zij werden hierdoor een aantal plaatsen teruggezet in het klassement, waardoor de Nooit Volmaakt opschoof naar de 3e plek.

Scheef in de Ringvaart

Maar voordat het zover was, was er dat spraakmakende moment ten zuiden van de Lisserbrug. Een berucht plekje; een open stuk weiland waar wind uit het (zuid-)westen vrij spel heeft. De Nooit Volmaakt maakte er ook kennis mee. Quinty van Voorst uit Lisserbroek maakte er onderstaande opname van:


Spannende momenten in de Ringvaart bij Lisse


Wat gebeurde er precies?

De schootlier, die vlak voordat de windvlaag in kwam, stond in zijn werk en het lukte niet direct om deze los te krijgen. Daardoor duurde het te lang voordat de schoot gevierd kon worden. Uitgerekend op het moment dat de grootschoot wél gevierd werd, vloog de fokkeschoot ook los. Hierdoor was er te weinig druk op het voorschip om snel van de wal af te raken. Doordat de schipper steeds was blijven afvallen, lukte het uiteindelijk om de Nooit Volmaakt van de wal af te sturen.

Tijdens het scheef gaan waren alle vaarbomen en een stootwil die aan bakboord lagen, overboord gespoeld. Die moesten we uiteraard terug gaan halen, want Strontracen zonder vaarbomen is geen optie.

Op het filmpje is niet te zien dat er een binnenvaartschip aankomt. We moesten de stuurboordwal dus aanhouden, voordat wij het schip in de lager wal lieten lopen om de vaarbomen op te halen.

Uiteindelijk was het schip weer compleet en konden wij door naar Warmond. Helaas lukte het door de harde wind niet meer om het schip onder zeil te krijgen, waardoor wij tot aan de spoorbrug moesten jagen.

Door naar Workum

Vanaf dat moment verliep de race zeer voorspoedig: zonder verdere problemen lukte het om geheel schadevrij op woensdagochtend aan te meren in Workum. Na de 2e plaats in 2017, werden we nu dus 3e. En daar waren we zeer tevreden over.










Opbellen
E-mail
Info